fbpx

Uudet yritykset ja ympäristöystävällisyys

Uuden yrityksen ekonomiasta ja ekologiasta

Kun tein Jollaksen kartanon konseptisuunnitelmaa (iso PDF) vuoden 2019 puolella, oli yksi koko konseptin kulmakivistä ympäristö- ja sosiaalivastuu: ajatus oli (ja on yhä), että toiminnasta olisi ympäristölle ja ympäröiville ihmisille enemmän hyötyä kuin haittaa. Vaatimattoman kuuloinen tavoite, mutta ei mitenkään sisäänrakennettu itsestäänselvyys yritystoiminnassa.

Alkuperäisen suunnitelman lupaama yhteisöllisyys on toteutunut hyvin: lenkkisaunat vetää saunojia läheltä ja kaukaa kaksi kertaa viikossa, vuokrattavat kasvilavat kukkivat kuin viimeistä päivää ja terassi palvelee paikallisia asiakkaita viikonloppuisin.

Mitä on vielä tekemättä?

Paljon on myös sellaista, jota ei olla saatu – ainakaan vielä – toteutettua. Öljylämmitystä ei saatu korvattua vesi-ilmalämpöpumpulla, sillä öljyn hinnan romahtaminen teki investoinnista ekonomisesti kannattamattoman, ja vuokrasopimuksen lyhyys ei mahdollista tarvittavaa kymmenen vuoden kuoletusaikaa. Tapahtumien aiheuttamia päästöjä ei olla saatu vielä kompensoitua osin Compensate-säätiöstä, osin meistä itsestämme johtuen.

Myöskään emme ole saaneet vakioitua ruokahävikin vastaista työtä kiinteäksi osaksi catering-firmojen kanssa, sillä korona perui kaikki tilaisuudet, eikä vakinaista yhteistyötä yhdenkään catering-firman kanssa olla vielä saatu luotua. Suunnitelma kuitenkin on, että kun pääasiallinen yhteistyökumppani löytyy, jaamme aina tilaisuuksien hyödynnettävissä olevat ylijäämäruuat ResQ Club -sovelluksen avulla eteenpäin, ettei syömäkelpoista ruokaa menisi roskiin.

Samoin hyväntekeväisyystyö on vielä täysin alkutekijöissään. Osin tähän on syynä tämä aloittavan yrityksen arki, joka on melkoista tulipalojen sammuttelua, sekä jälleen koronakriisi. Varauskalenterin täydellinen tyhjentyminen parissa päivässä on omiaan laittamaan kaikenlaisen kehitystyön jäihin…

Ympäristöystävällisyyttä ilman vaihtoehtoja

Voidaan sanoa suoraan, että 400-neliöisen, satavuotiaan kivitalon pyörittäminen ei ole suoranaista ympäristötyötä. Onneksi talon öljykattila on uusittu vasta muutamia vuosia sitten, ja on suhteellisen tehokas: öljyä ei pala “kuin” 10 000 litraa vuodessa. Kaikki kartanolla kuluva sähkö on 100-prosenttisesti tuulivoimaa.

Uudet yritykset ovat usein vanhempia yrityksiä ympäristöystävällisempiä hiukan vahingossa: kun rahaa ei ole, ei voi samoin tein ostaa kaikkea uutena, tai ostaa lainkaan. Kierrätyksestä tulee huolehdittua, kun sekajäte on niin kallista. Hävikkiä ei synny, koska siihen ei ole varaa. Onneksi ympäristöystävällisyys on usein myös ekonomisesti järkevämpi ratkaisu. Haaste on pitää siitä kiinni silloinkin, kun ajat ovat hyvät ja rahaan hukkuu.

Kalusteita käytettynä ja tunattuna

Muutaman hyvän keikan johdosta meidänkin piti hankkia uudet pöydät ja tuolit 50 hengelle. Niihin ei tietenkään ollut varaa uutena, joten väijyn huutokauppa.comia, Toria ja muita käytetyn tavaran markkinapaikkoja pitkään. Ehkä paras löytö oli Agroksenmäen holvikellarin juhlatilaa pyörittävän Intercom Design -yhtiön outlet-kauppa.

Käytetyn tavaran kaupassa isoin ongelma on se, että tavaran omistajalle eli myyjälle tavaran arvo on aina noin satakertainen sen käypään myyntihintaan nähden. Kun myyjänä on yritys, ei tunneside välttämättä ole niin vahva. Intercomin tapauksessa taustalla on myös ilmeisen aito halu pienentää tapahtumatuotannon järisyttävää ympäristöjalanjälkeä saamalla tavara kiertoon.

Ostinkin Intercomin outletista maailman halvimpia “roudauspöytiä”, catering-toiminnassa suosittuja klaffijalkaisia vesivaneripöytiä, jotka kestävät mitä tahansa, ovat helppoja pistää kasaan ja roudata, mutta myös helvetin rumia.

Puuseppäystäväni Ville tilasi ammattiverkostojensa kautta hienot puulevyt pöytien uudeksi pinnaksi. Levyt hiottiin ja käsiteltiin Osmon kasvisöljypohjaisella puuvahalla, ja näin maailman rumimmat 6 hengen pöydät muuttuivat suhteellisen edullisesti varsin hienoiksi 8 hengen pöydiksi. Ne menevät yhä kasaan, ja niitä voi yhä siirrellä suht helposti!

Tuolit olivat vaikeampi pala: 50 samannäköistä tuolia on liki mahdotonta löytää käytettynä. Ne jouduin siis ostamaan uutena, ikävä kyllä.

Nyt kartano on varustettu yli 50 hengelle sellaisilla pöydillä, jotka eivät väkisin vaadi pöytäliinaa. Tämä mahdollistaa hiukan mutkattomampien juhlien järjestämisen, pitää järjestäjän kulut hiukan alempana, ja vähentää taas osaltaan tapahtumiemme hiilijalanjälkeä.

Paljon on vielä tekemättä tämän firman ympäristövastuun osalta. Onneksi syksyn varauskalenteri näyttää taas kohtuulliselta. Yrityksen tiellä kohti ekologista kestävyyttä ensimmäinen askel on ekonominen kestävyys: se, että voi pyörittää yritystä ilman jatkuvaa pelkoa sen kuolemasta. Sitä kohti, ja siitä eteenpäin siis!